Vitamine C is een essentiële vitamine, wat betekent dat je lichaam ze niet zelf kan aanmaken. Toch is het erg belangrijk om genoeg vitamine C binnen te krijgen omdat het vele indrukwekkende gezondheidsvoordelen heeft. Vitamine C zit in veel groenten en fruit, zoals sinaasappels, aardbeien, kiwi’s, paprika’s, broccoli, boerenkool en spinazie. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C is ongeveer 75 mg voor vrouwen en 90 mg voor mannen. Vitamine C kun je ook binnenkrijgen door vitamine C supplementen om te zorgen dat je het dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine  C bereikt. We vertellen je graag meer over de voordelen: 

  1. Vermindert wellicht de kans op chronische ziekten

Vitamine C is een krachtige antioxidant die de natuurlijke afweer van je lichaam kan versterken. Antioxidanten beschermen je cellen tegen schadelijke moleculen. Verschillende studies tonen aan dat het consumeren van vitamine C het antioxidantgehalte in je bloed met 30% kan verhogen en daarmee het lichaam beter helpt tegen het tegengaan van ziekten. 

  1. Helpt wellicht bij het beheersen van een hoge bloeddruk

Een hoge bloeddruk kan zorgen voor hartziekten. Studies hebben aangetoond dat vitamine C kan helpen de bloeddruk te verlagen, zowel bij mensen met als zonder hoge bloeddruk. Vitamine C zorgt voor ontspannen bloedvaten, waardoor de druk daalt. Hoewel er goede resultaten te zien zijn van het verlagen van de systolische en diastolische bloeddruk is het niet duidelijk of de bloedvaten op lange termijn ook ontspannen blijven.  

  1. Helpt een ijzertekort te voorkomen

IJzer is een belangrijke voedingsstof die verschillende functies heeft in het lichaam. Het is essentieel voor de aanmaak van rode bloedcellen en het transport van zuurstof door het lichaam. Vitamine C-supplementen kunnen helpen de opname van ijzer uit de voeding te verbeteren. Vitamine C helpt bij het omzetten van slecht opneembaar ijzer, zoals ijzer uit plantaardige bronnen, in een vorm die makkelijker opneembaar is. Dit is vooral nuttig voor mensen die een vleesvrij dieet volgen, aangezien vlees een belangrijke bron van ijzer is.