Er zijn een aantal tips waarmee je beter kunt omgaan met het autisme van je kind. We raden je aan om de hulp van experts in te roepen. Met de juiste autismebegeleiding is het leven van je kind en dat van jezelf beter te structureren. Check de tips en doe er je voordeel mee.

Bouw rust in

Er komt een marathon aan, vele momenten zul je zitten in wachtkamers van therapeuten. Zorg dat je voldoende rust neemt en dat je bijvoorbeeld een boek meeneemt. Ook thuis is het goed om te ontspannen wanneer het kan.

Zoek niet op internet naar autisme en problemen

Er is veel over autisme te vinden op internet. En niet alles klopt. Je zult je zorgen kunnen gaan maken over zaken die helemaal niet aan de orde zijn bij je kind. Stop om zelf te dokteren en laat de diagnose en het behandelplan aan de experts over.

Zoek op internet op lotgenoten fora

Het klinkt een beetje tegenstrijdig, maar op goede fora kun je tips van lotgenoten vinden. Op social media kun je chatten met ouders die met dezelfde problemen kampen. Je kunt het gevoel hebben dat je geïsoleerd bent als ouder met een kind dat autisme heeft. Het chatten stelt je instaat er over te praten en ervaringen te delen. Zo krijg je het gevoel dat je niet alleen staat.

Wees voorbereid advies te krijgen dat je niet wilt

Veel mensen zullen je advies geven in real life. Advies waar je vaak niet op zit te wachten. Dit stopt ook niet. Luister naar de experts en laat de rest het ene oor in en het andere weer uitgaan.

Accepteer dat je pogingen niet werken

Je zult tips krijgen die niet gaan werken. Niet elk kind reageert hetzelfde. Sommige behandelingen en therapieën slaan niet aan. Geef de moed niet op.

Sta open voor dingen waarover je twijfels hebt

Soms zit succes in een onverwachte hoek. Je weet niet waar je kind op zal reageren, geef nieuwe dingen een kans. Wie weet is er ineens die vooruitgang waar je op hoopt.

Neem je kind overal mee naar toe

Laat je kind niet vastzitten in de kleine wereld van het huis. Neem hem of haar overal mee naar toe. Zo leert het zoveel mogelijk de nodige life skills. En doe dit rustig en kalm, geen stress wat dat slaat over naar je kind.

Praat over je eigen moeilijkheden

Het is goed om over je moeilijkheden te praten. Dit is zeker geen teken van zwakte. Door emoties te ventileren, door er over te praten, lucht je je hart en laad je weer op. Zo kun je juist sterk blijven staan voor je kind.

Chill out

Tijd voor jezelf is goed. Ga yoga doen, knutselen, muziek maken of andere dingen die je leuk vindt. Door creatief bezig te zijn verlaag je de stress.