Als je niet lekker in je vel zit, dan kan mindfulness een positieve draai geven aan jouw leven. Mindfulness is een vorm van meditatie waarbij je je intensief bewust bent van wat je op het moment voelt. Het beoefenen van mindfulness omvat ademhalingsmethoden, begeleide beeldvorming en andere oefeningen om lichaam en geest te ontspannen en stress te verminderen. In dit blog geven we een paar voorbeelden van hoe je zelf aan de slag kan met mindfulness.

Geniet van het moment en neem hier de tijd voor

Soms is het lastig om je rust te bewaren en dingen op te merken in een drukke wereld. Tegenwoordig moet alles snel-snel, terwijl dit nergens voor nodig is. Probeer de tijd te nemen om de omgeving te ervaren met al je zintuigen. Proef, ruik, voel en zie wat voor moois er om je heen gebeurt. Neem als voorbeeld een heerlijke maaltijd waar je de tijd in hebt gestoken. Neem dan de tijd om te ruiken, proeven en echt te genieten. Probeer bewust de aandacht te vestigen op alles wat je doet, met een open, accepterende en kritische blik.

Richt je op een goede ademhaling

Als je niet lekker in je vel zit, bijvoorbeeld als je vervelende dingen aan je hoofd hebt, dan is het goed om even tijd voor jezelf te nemen. Ga dan rustig zitten en haal diep adem, terwijl je je beide ogen hebt gesloten. Ga een minuutje zitten en adem rustig in en diep uit. Je zult merken dat je ontspant en negatieve energie loslaat. Deze oefening heeft al effect als je een minuutje op je ademhaling let.

Zittende meditatie als vorm van mindfulness

Deze mindfulness oefening sluit aan bij de bovenstaande oefening. Bij deze oefening ga je echter iets dieper op je ervaringen in. Ga lekker zitten met een rechte rug, zorg ervoor dat je een ben met de aarde, dus je voeten plat op de grond. Je handen leg je comfortabel neer op je schoot. Let ook nu weer op een stabiele ademhaling. Als negatieve gedachten je meditatie onderbreken, noteer dan de ervaring en concentreer je dan weer op je adem.