“Soms is het meest productieve wat je kunt doen ontspannen.” 

Dit is zo’n inspirerend maar eenvoudig citaat! Soms raken we zo verwikkeld in onze hectische levensstijl met deadlines en druk op het werk dat we eigenlijk vergeten te ontspannen! Toch kan regelmatig ontspannen voor slechts 5 minuten, ons de energie geven die we nodig hebben om onze werklast of het probleem waar we mee te maken hebben aan te pakken. Ooknaar een hotel gaan kan een uitstekende manier zijn om de ontspanning te pakken die je nodig hebt. 

Spanning is nuttig

Spanning is niet helemaal slecht! Een zekere mate van spanning is noodzakelijk om moeilijke situaties in ons dagelijks leven aan te kunnen. Fysieke veranderingen in ons lichaam treden op waardoor we actie kunnen ondernemen, die snel vervaagt als het probleem is verdwenen. Als we echter te lang in een staat van hoge spanning blijven, kan dit schadelijk zijn voor onze gezondheid, dan wordt het stress. 

Stress kan ons fysieke, mentale en emotionele welzijn beïnvloeden en hoe we reageren of ons gedragen!

Fysieke symptomen zoals hoofdpijn, spanning in de nek en schouders, duizeligheid, vermoeidheid en slechte slaap kunnen allemaal het gevolg zijn van stressoverbelasting. Stress kan ook onze mentale toestand beïnvloeden, omdat het cortisolniveau wordt verhoogd; een hormoon dat de werking van de hersenen aantast. Dit kan resulteren in verontrustende, slechte concentratie, moeilijkheden bij het nemen van beslissingen en oncontroleerbare gedachten. En om de lijst aan te vullen, kunnen de emotionele symptomen zich voordoen als prikkelbaarheid, gevoelens van overweldigd zijn, angst, laag zelfbeeld en depressie. Een persoon in een hoge staat van stress kan agressief of defensief gedrag veroorzaken, het vermijden van situaties, slechte communicatie, het drinken van te veel alcohol en roken. Het kan ook stemmingsstoornissen verergeren.

Langdurige stress 

Het langdurig overspannen zijn kan ook vermoeidheid veroorzaken. “Bijproducten van stresshormonen fungeren als kalmerende middelen (chemische stoffen die ervoor zorgen dat we kalm worden of vermoeid raken). Wanneer dergelijke hormoonbijproducten in grote hoeveelheden voorkomen (wat zal gebeuren onder omstandigheden van chronische stress), kunnen ze bijdragen aan een langdurig gevoel van lage energie of depressie”.

We zijn niet altijd in staat om stress te vermijden, maar leren omgaan met stress is essentieel! Het beoefenen van ‘ontspanning’ is van het grootste belang om met stress om te gaan. Als we ons ontspannen, neemt de bloedsomloop in ons lichaam toe, waardoor we meer energie krijgen. Het helpt ons om een kalmere en duidelijkere geest te hebben die helpt bij positief denken, concentratie, geheugen en besluitvorming. Ontspanning vertraagt onze hartslag, verlaagt onze bloeddruk en verlicht de spanning. Het helpt ook de spijsvertering, omdat we essentiële voedingsstoffen efficiënter opnemen als we ontspannen zijn, wat helpt om ziekte en infecties te bestrijden.

Verfrissend in de loop van de dag!

Niet alleen moeten we onze dag fris beginnen, maar we moeten ons ook op verschillende momenten van de dag blijven verfrissen! Plan in 5 minuten een paar keer tijdens de dag om het stressniveau te verminderen en je energieniveau een boost te geven. Hier zijn een paar ontspanningstechnieken die snel en gemakkelijk te doen zijn:

  • Concentreer je op je ademhaling
  • Meditatie – je kunt altijd een app gebruiken om te helpen! 
  • Progressieve spierontspanning (het aanspannen en ontspannen van de spieren in het hele lichaam),
  • Visualisatie – stel je een ontspannende plek voor en concentreer je op de details.
  • Bezoek een hotel in een natuurgebied. 
  • Maak een rustige wandeling met aandacht voor de omgeving, hou je focus op de planten, de bomen, de zon, de wolken…

Veel succes. Peace!